Als ondernemer geeft niets zoveel voldoening als een goedgevulde agenda en tevreden klanten. Daar doen we het toch voor! Maar wat doe je als je agenda compleet volgeboekt is. Denk je dan aan een ‘klantenstop’?
Persoonlijk heb ik echt moeite met dit woord want wat ik onderliggend hoor is: ‘nieuwe klanten niet welkom’. Je geeft trouwens niet alleen aan dat je geen nieuwe klanten meer aanneemt maar tegelijkertijd duw je potentiële toekomstige klanten van je weg. Dat is, naast bijzonder jammer, ook niet erg commercieel.
Want we zijn als ondernemers toch ook ‘commerçanten’, nietwaar?
En daaruit komt de vraag…waarom zou je als ondernemer kiezen voor een klantenstop?
Hallo
Mijn naam is Ruth Deruddere, zaakvoerster van Monai. Met meer dan 20 jaar ervaring op mijn teller heb ik besloten dat het de hoogste tijd is om wat van mijn opgedane kennis met jullie te delen.
In deze Blog bespreek ik met jullie mijn bevinden over het invoeren van een KLANTENSTOP.
De meest logische reden om te kiezen voor een klantenstop is het feit dat je bent volgeboekt want in onze schoonheidssector komen klanten namelijk om de X aantal weken terug. Daaruit kan voorvloeien dat je niet voortdurend belast wil worden met nieuwe aanvragen. Maar krijg je dan 20 telefoons en mails op een dag? Of gaat het over enkele per week? Is het veel moeite om iemand kort te woord te staan en persoonlijk te melden dat je momenteel bent volgeboekt?
Ik kan me voorstellen dat de dokter, tandarts, dierenarts de hele dag door overstelpt worden met aanvragen voor afspraken. Vele onder hen hebben ook een klantenstop en in geval van een zorgberoep is het als klant wel nuttig te weten dat je daar niet onmiddellijk geholpen kan worden. Al blijf ik klantenstop ook hier een foute woordkeuze vinden maar daar kom ik verder op terug.
En volgeboekt…is dat ook niet relatief want hoe ziet je agenda van 2023 eruit, van 2024…allemaal volgeboekt? Of toch nog niet? En welke garanties heb je dan dat dit ook het geval zal zijn? Dat al je huidige klanten gaan blijven komen?
Of is die klantenstop het gevolg van een onduidelijke agenda omdat bestaande klanten niet of onvoldoende willen vooruit boeken? Als ondernemer wil je toch de controle over je eigen zaak in handen blijven hebben. Als dit de oorzaak is, waarom maak je “vooruit boeken” dan niet een voorwaarde in je zaak. ‘Wenst u afspraakzekerheid? Boek je afspraken dan 3 maanden vooruit’. Zo houd je de controle en hoef je misschien niet te spreken over een klantenstop.
En we gaan ook niet rond de pot gaan draaien….heel soms is het ook wel een beetje uit fierheid: ‘Kijk eens hoe goed ik ben…want ik zit vol’. En terecht, je mag absoluut fier zijn om wat je bereikt hebt! Maar ligt hier je grens…of wil je verder blijven groeien?
En een kleine minderheid speelt blufpoker. Doen alsof ze volgeboekt zijn en werken met een wachtlijst. Ik ben persoonlijk niet zo een bluffer maar ik ga niet ontkennen dat ik zelf erg getriggerd wordt als ik het woord ‘WACHTLIJST’ zie. Het moet wel heel goed zijn daar…het wachten waard!
Als je dan beslist hebt om een klantenstop in te voeren dan stelt zich de vraag…kondig je dit aan? En daar knelt mijn ondernemend schoentje toch wel een beetje…
Of we nu willen of niet….er is een risico verbonden aan in blokletters het woord KLANTENSTOP op je website zetten. Er zijn zeker mensen die liever geen tijd steken in iemand die geen tijd heeft voor hen. Dan zoeken ze wel verder. En dat is op dat ogenblik dan wel je bedoeling maar wil je echt alle toekomstige klanten kwijt? Er zijn ook mensen zoals mij…die als ze echt iets graag willen wekenlang, maandenlang of zelfs jaren op een wachtlijst willen staan en geduldig zijn om die zo begeerde afspraak te bemachtigen. En dan is het zonde, als die mogelijkheid je niet wordt aangeboden.
Wat als een risico is dat hierdoor je groei op sociale kanalen wordt afgeremd. Minder nieuwe volgers, minder likes,… want in vette letters KLANTENSTOP is nu niet bepaald aantrekkelijk. Doorscrollen!
Maar iemand die de deur op een kiertje laat, dat is een heel ander en interessant verhaal…
Vele ondernemers kampen op een gegeven ogenblik toch ook wel eens met wat natuurlijke afvloeiing van klanten zeker in tijde van economische onzekerheden. Op zo een momenten is het toch geruststellend om ‘iets achter de hand te hebben’ zoals een wachtlijst die je kan raadplegen om die vrijgekomen plaats in je agenda op te vullen.
Of een ‘last minute spot’ post op je social media. Want als je niet iedereen hebt weggejaagd met het woord klantenstop dan blijven ze je volgen en vult die lege plaats zich snel in.
Maar dan stelt zich het scenario…wat als het je echt teveel wordt? De aanhoudende aanvragen voor een eerste afspraak? Wat als je hoofd bijna op ontploffen staat en je rust nodig hebt. Wat als je wel echt nood hebt aan die ‘klantenstop’?
Kan je dan als ondernemer op een commerciële manier een klantenstop invoeren?
Als ik het woord ‘klantenstop’ onder de loep neemt dan moeten we toch eerlijk zijn dat dit een negatieve bijklank heeft. Beeld je in dat dit op een bordje aan de etalage van een winkel hangt. Het zegt zoveel als ‘loop maar door, in deze zaak kom je er niet in!’
En als ik het woord ‘klantenstop’ zie verschijnen dan stel ik mij de vraag: stop je daadwerkelijk met het aannemen van nieuwe klanten of neem je een pauze in het aannemen van nieuwe klanten?
En daar heb je het dan…een pauze. Dat is eigenlijk wat je neemt. Een pauze in het aannemen van nieuwe klanten. Want als ondernemer stop je toch nooit met aannemen van nieuwe klanten (tenzij je je onderneming wil uitdoven).
Klinkt ‘klantenpauze’ dan niet veel positiever en commerciëler? Wat zegt de ondernemer in jou?
Want door te spreken over een klantenpauze blijf je toegankelijk…laat je je deur op een kiertje.
En daarom, mijn eenvoudig advies (die je volledig naast je neer mag leggen):
Stop het woord klantenstop!
Probeer er te zijn voor je klanten en ook je potentiële nieuwe klanten. Als het kan zorg dat je persoonlijk te bereiken bent (telefonisch, mail, auto-reply,…) zodat je zelf kan vertellen dat je momenteel geen nieuwe klanten kan aannemen. Biedt de service van een wachtlijst. Geloof me, er zijn mensen die graag willen wachten en die je wel eens erg gelukkig kunt maken als er ooit een plaats in je agenda vrijkomt voor hen. Geef het advies om je te blijven volgen op social media voor een ‘last minute spot’.
En wordt het je teveel, no shame there! Kondig die klantenpauze gerust aan!
En last but not least…als je agenda is volgeboekt is het dé moment bij uitstek om je prijslijst eens te evalueren. Maar daar kom ik in een volgende blog op terug.
Ik wens jullie allemaal tonnen succes!
Van één ondernemer aan een andere ondernemer.
Veel liefs, Ruth.