Dit is waarschijnlijk niet bepaald een topic waar je helemaal warm van wordt maar als jij niet goed verzekerd bent en er overkomt jou iets, dan ben ik er zeker van dat je het wel eens heel erg warm zal krijgen. Een beetje benauwd zelfs want onmiddellijk zegt dat stemmetje in je hoofd 'Oei, ben ik hiervoor wel verzekerd?'
In België zijn er verschillende verzekeringen die je als Beauty Professional zou moeten overwegen om jezelf, je klanten en je bedrijf te beschermen.
Ik som hier even de belangrijkste verzekeringen voor jullie op:
- Beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BA) of - voor de Beauty Sector - de Paramedische polis:
Een paramedische polis is een specifieke verzekering die dekking biedt aan beroepen die actief zijn in de paramedische sector, waaronder ondermeer podologen, medische pedicure, nagelstylistes én ook schoonheidsspecialisten die behandelingen aanbieden die een medisch component hebben.
Deze verzekering dekt schadeclaims die voortvloeien uit beroepsfouten die je mogelijk kan maken. Deze verzekering is dus cruciaal voor iedereen die actief is in de Beauty sector, aangezien je direct met de huid, ogen, nagels én gezondheid van je klanten werkt. Stel je klant reageert allergisch op de producten of je hebt een fout gemaakt in de behandeling waardoor de klant letsel of schade heeft; dan ben je hiervoor verzekerd.
- Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering Uitbating
Deze verzekering dekt schade aan derden tijdens de uitoefening van je beroepsactiviteiten. Bijvoorbeeld als je ’s morgens de vloer van je salon hebt gedweild, de vloer is nog nat, en je klant glijdt hierop uit en bezeert zich. Ik heb het zelf ooit meegemaakt en dan ben je blij dat je verzekerd bent en zo niet alle medische kosten zelf moet betalen.
Verder heb je misschien gehuurd materiaal, denk hierbij aan een schoonheidsspecialiste die een duur apparaat huurt of krijgt toevertrouwd om uit te testen. Ook dit dien je te verzekeren.
- Rechtsbijstandsverzekering
Deze verzekering biedt juridische ondersteuning en dekking van kosten in geval van een juridisch geschil, bijvoorbeeld met een klant of een leverancier. Best kies je hier voor een aparte rechtsbijstandsverzekeraar voor het beste onafhankelijke en objectief advies.
- Brand- en Inboedelverzekering
Deze verzekering dekt schade aan je salon en de daarin aanwezige apparatuur en inventaris door brand, diefstal, waterschade, enzovoort.
- Arbeidsongevallenverzekering
VERPLICHT wanneer je personeel in dienst hebt! Deze verzekering dekt arbeidsongevallen van werknemers tijdens het werk en op de weg van en naar het werk.
Ook deze verzekeringen zijn een aanrader, al zijn ze zeker ook niet verplicht:
- Gewaarborgd inkomen
Deze verzekering kan inkomensverlies dekken in geval van ziekte of ongeval waardoor jij jouw werk niet kan uitoefenen. Je kan deze verzekering ook combineren met pensioensopbouw, gezien je hier als zelfstandige zelf voor moet zorgen! Je kan deze twee zaken dus in één contract opnemen met als voordeel dat ze fiscaal aftrekbaar zijn én je bouwt privé een pensioen op.
- Cyberverzekering
Bescherming tegen schade door cyberaanvallen en datalekken, wat steeds relevanter wordt in onze gedigitaliseerde wereld.
- Hospitalisatieverzekering
Zowel nuttig voor jezelf als ook voor eventueel personeel, om medische kosten te dekken in geval van ziekenhuisopname.
- Omniumverzekering voor Bedrijfsvoertuigen
Beschik je over een bedrijfswagen dan zal een omniumverzekering bescherming bieden tegen schade aan het voertuig.
Belangrijk om te melden, ik ben natuurlijk zelf geen verzekeringsmakelaar maar mijn broer is dat wel én zijn advies is om contact op te nemen met je verzekeringsmakelaar voor advies en een verzekeringspakket ‘op maat’ dat voldoet aan al jouw specifieke behoeften en risico’s. Laat ook jaarlijks of om de twee jaar alles eens terug herzien. Misschien zijn je noden veranderd? Stel, je hebt ondertussen een duur toestel aangekocht dan heb je dit toch ook graag mee verzekerd?
En durf hierin ook zeker te onderhandelen! Vraag naar een pakketkorting, of als je net opstart als zelfstandig ondernemer, vraag naar een ‘starter’ korting. Je moet absoluut niet verlegen zijn om dit te doen; meer nog verzekeringsmakelaars zijn dit absoluut gewend en kijken zeker niet raar op als je onderhandelt over de prijs.
Veel liefs, Ruth.
Heb je nog vragen over deze topic of over gelijk wat, aarzel dan niet om me te contacteren!
PS: Ere wie ere toekomt. Dank je wel aan mijn broer Falilou om deze Blog na te lezen en aan te passen of aan te vullen waar nodig.
Ben jij op zoek naar professioneel advies over verzekeringen? Of wil je je huidig verzekeringspakket eens onder de loep laten nemen of een interessant voorstel ontdekken?
Je mag altijd mijn broer contacteren: Falilou Liesenborgs, Asarté BV, 03/443.94.65.