De grootste 'struggle' van elke beginnende nagelstyliste…een agenda met nog heel veel plaats voor nieuwe afspraken. Dat voelt in het begin heel ontmoedigend aan want de klantenstroom lijkt maar heel traag op gang te komen.
Hallo iedereen, mijn naam is Ruth, CEO en Founder van MONAI en meer dan 20 jaar geleden stond ook ik in deze schoenen. Als geen ander herinner ik me mijn nagenoeg lege agenda bij mijn opstart. En in tijden waar er nog geen sociale media zoals Facebook of Instagram bestond was een klantenbestand opbouwen absoluut niet evident. Ik was voornamelijk afhankelijk van mond-tot-mond reclame en adverteren in regionale folders of boekjes.
Gelukkig zijn er nu zoveel manieren en mogelijkheden om jouw ideale klanten aan te trekken.
Daarom deel ik in deze Blog met jullie graag een overzicht van
nuttige en gouden tips. En of je nu een beginnende nagelstyliste bent of
al enkele jaren op de teller hebt, er zit voor iedereen waardevolle informatie in die jouw onderneming een duwtje in de rug kan geven.
1. Zorg voor een aantrekkelijk logo en bijhorende website. Ik heb in mijn ondernemerschap van in het begin de tip gekregen ‘als je iets zelf niet goed kan, laat het dan over aan een professional’. Een logo en website die er professioneel, fris en modern uitziet, dat schept vertrouwen bij je potentiële klanten. Want wees eerlijk, als jij zelf iets Googelt en de website ziet er wat ‘dodgie’ of in elkaar geknutseld uit…hoe groot is jouw vertrouwen ten opzichte van die zaak of bedrijf?
2. Maak een duidelijke prijslijst op; jouw prijslijst bepaald ook welk type klanten je zal aantrekken dus het is erg belangrijk dat je hier goed over nadenkt. Vergelijk niet teveel met de prijzen van andere nagelstudio’s. Als je dat doet, vergelijk dan met de profielen waarbij jij het meeste overeenkomt. Bereken al je onkosten (en ja, dat zijn er best wel wat) en pen neer wat je graag wil verdienen; op basis daarvan maak je je prijslijst op.
Gouden tip: start je prijs nooit te laag om dan na een paar maanden of een jaar je prijs te verhogen. Zo wordt jij misschien plots als ‘duur’ bestempeld door je klanten. Ben je in het begin nog onzeker; start nog altijd met je uitgerekende standaard prijs maar geef gedurende een bepaalde periode een korting. Zo weet jouw klant welke prijs haar in de toekomst zal aangerekend worden.
3. Stimuleer bestaande klanten om hun vrienden, familie, kennissen, collega's,... naar jou door te verwijzen door ze een korting of beloning aan te bieden voor elke nieuwe klant die ze binnenbrengen. Mond-tot-mond reclame is echt nog altijd een hele krachtige marketingtool. Dit heeft mij destijds enorm geholpen om mijn eigen klantenbestand te laten groeien.
4. Een leuke extra geven kan ook altijd helpen; een gratis handmassage, een mini-nagelriemolie of een vijltje. Maar hier is ook een gouden tip: ‘gratis’ kan enkel voor een korte periode. Maak hier dus geen standaard regel want uiteindelijk ben je aan het ondernemen en wil je het liefst van al een flesje nagelriemolie verkopen in plaats van uit te delen. Geef het dus ook niet jaarlijks cadeau als eindejaarsgeschenk 😉
5. Creëer een loyaliteitsprogramma! Beloon terugkerende klanten met een klantenkaart waarbij ze punten of stempels kunnen sparen voor elke afspraak die ze naleven. Is de stempelkaart vol dan hebben ze recht op een kleine korting.
6. Wees actief op sociale media; maak profielen op platforms zoals Instagram, Facebook en Pinterest (deze laatste is terug van weggeweest en echt een aanrader!). Plaats regelmatig foto's van je werk, deel leuke verzorgtips en creëer betrokkenheid bij je publiek en je doelgroep. Gebruik relevante hashtags om je bereik te vergroten.
Hierbij heb ik 2 belangrijke gouden tips:
- Denk na over de content die je post, bekijk het kritisch en vergelijk met andere rolmodellen. Leer niet alleen je technieken voor je behandelingen te verbeteren maar train ook je ogen😉
- Kijk niet naar de likes van je posts maar ga achterliggend kijken naar de betrokkenheid ervan. Likes zeggen niet veel maar je bereik, daar zitten je potentiële klanten.
7. Misschien loont het ook wel om heel lokaal eens te gaan kijken of je met een andere ondernemer kan connecteren. Misschien is er een leuke (nieuwe) kledingboetiek of een kapsalon waar jij jouw flyer mag achterlaten en doe je op jouw beurt het omgekeerde voor hen. Uiteindelijk vraagt het weinig moeite om enkele visitekaartjes van collega-ondernemers in je wachtruimte te leggen.
8. Zorg dat het eenvoudig is om bij jou een afspraak te maken. Niets zo vervelend als moeilijk een afspraak te kunnen vastkrijgen. Misschien werkt een online boekingssysteem voor jou heel goed of misschien werk je zelf een eigen systeem uit waarmee jij jouw klanten vlot en gemakkelijk aan een afspraak kan helpen.
9. Zorg voor een uitstekende klantenservice: wees verzorgd, vriendelijk, beleefd en gedraag je professioneel. Ook hier weer, jouw uitstraling en jouw interactie zal jouw doelgroep aantrekken. Wees attent voor je klanten en hun wensen zodat zij tevreden zijn met het eindresultaat. Praat over je behandeling(en), leg je klanten uit wat ze mogen verwachten.
10. Durf je klanten te vragen om een positieve review achter te laten op je platforms of op Google. Dit vraagt echt super weinig moeite! Als je klant zegt ‘waauw, dank je voor mijn mooie nagels’, dan zeg jij ‘met veel plezier gedaan, zou jij ook iets voor mij willen doen?’. Positieve beoordelingen kunnen potentiële klanten overtuigen om voor jou te kiezen.
11. En last but least, blijf leren en evolueren. Bestudeer de laatste nieuwe trends, volg goed de juiste bedrijven, merken en rolmodellen in de nagelindustrie. Zorg dat je de producten waarmee je werkt volledig kent zodat jij jouw klanten de juiste adviezen en behandelingen kan geven. Volg trainingen, workshops, online opleidingen, zoommeetings, lives,…alles wat je verder kan doen evolueren.
Ik sluit deze Blog af met nog een hele persoonlijke boodschap aan jullie: heb moed, heb geduld en heb volharding. Als jij er ook echt in geloofd, dan gaat het zeker voor je gebeuren. Toen ik destijds opstartte heeft het me bijna 3 jaar de tijd gekost om echt een rendabele zaak te hebben (vergeet niet, er was toen nog geen sociale media) maar ik wist dat ik erin zou slagen door niet op te geven en te volharden. Wees consistent in je marketing, blijf groeien, blijf trainen, wees een professional en zorg voor een fantastische customer-experience voor je klanten.
Laat me gerust weten welke van deze tips jou het meest heeft geholpen. Ik wens jullie allemaal tonnen succes in jullie ondernemerschap.
Lieve groet,
Ruth